Vanliga frågor & svar

Populära frågor

Om du önskar byta exempelvis storlek på en köpt vara returnerar du produkten som inte passar.
All information gällande returer hittar du här; https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Du lägger sedan en ny order på produkten du önskar istället.

Eftersom dessa ärenden hanteras separat kommer,
du att få en återbetalning för produkten du skickar tillbaka
och en ny faktura/betalning för den nya storleken.

I din orderbekräftelse anges när vi beräknar kunna skicka din order från oss.

Om du mottagit en leveransbekräftelse från oss innebär detta att ditt paket har lämnat oss. I detta mail finner du en spårningslänk där du enkelt kan följa ditt pakets resa.
Om du inte mottagit en leveransbekräftelse kan detta innebära att ditt paket ännu inte lämnat oss. Detta kan bero på att någon av dina beställda produkter inte finns i lager. Vi kommer då att kontakta dig angående detta med en preliminär leveranstid.

Självklart är du varmt välkommen att kontakta oss om du har några frågor om din beställning

Var alltid noga med att kontrollera så att din e-postadress är korrekt, detta är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse.

Det kan även vara att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa mail eller placerar dom i ”skräppost”. Har du fortfarande problem med att hitta din orderbekräftelse ber vi dig att kontakta vår kundtjänst

Vi får ofta erbjudanden om olika typen av samarbeten och produktsponsring, vi har tyvärr inte möjligheten att arbeta med alla. Anser du att du har något du skulle kunna erbjuda oss får du gärna skriva några rader om dig själv och dina exponeringsmöjligheter till oss.

Vi värdesätter egenskaper som att ta uttrycksfulla bilder på våra produkter, många hängivna följare i sociala medier eller ett brinnande intresse för det vi står för.

Vi tillhandahåller Klarna som vår betallösning.

De erbjuder fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning via bank, Swish samt kortbetalning. Skulle ni inte få upp faktura eller delbetalning som alternativ så är det Klarnas kreditsystem som bestämmer det.

Du kan kontakta Klarna direkt när det gäller frågor om detta eftersom det är något som vi inte kan påverka. Ett samtal till dem kan även klargöra vissa frågetecken så att Klarna ändrar i sitt system och tillåter er att handla mot faktura, kontakta Klarna på info@klarna.se eller 08-120 120 10.

Om du har fått en defekt eller felexpedierad produkt ber vi dig att göra en reklamation.

Mejla kundtjänst (info@shetlandslycka.se), ange ditt ordernummer och beskriv ditt ärende utförligt. Skicka gärna med en bild på varan, detta brukar underlätta reklamationshanteringen för både dig och oss.

Så snart vi mottagit ditt mail hjälper vi dig vidare i ärendet. Skicka inte tillbaka produkten innan vi hanterat ärendet hos oss.

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Varan behöver vara oanvänd och oskadad. Glöm inte att rengöra er produkt väl från eventuella hundhår. Om vi behöver rengöra er produkt kan vi komma att ta ut en hanteringskostnad i samband med returen.

Skicka tillbaka varan till oss och skriv att det gäller en retur och ange ditt ordernummer. Tänk på att du alltid står för risken vid transport, packa väl. Du finner returadressen på vår hemsida under Kontakta oss. Ni kan gärna använda er av vår egen retursedel (69kr), den brukar vara det billigaste alternativet och den hittar ni via denna länk https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Kunden står för kostnaden för returfrakt.

Vi har tänkt på att ändra så att vi står för returfrakten men det kommer då drabba alla våra kunder eftersom våra priser tyvärr skulle behöva höjas för att täcka returkostnader. Vi rekommenderar att du pausar din betalning hos Klarna i väntan på att din retur ska behandlas av oss. Detta gör du enklast genom att ringa dom, 08-120 120 10, eller via Klarna-appen.

I appen kan du välja att ”Rapportera ett problem” eller ”Rapportera retur”. Följ instruktionerna i appen för att pausa/frysa din faktura. Så fort varorna scannats in på vårt lager så sköter Klarna återbetalningsdelen. Gäller det exempelvis byte av storlek så är det samma tillvägagångssätt. Skicka tillbaka det du inte vill ha till oss och lägg en ny order på vår hemsida.

Absolut, men hör av dig till oss så snart som möjligt.

Om ditt paket redan har packats och hamnat i en postbur har vi dessvärre inte längre möjlighet att ändra något i din order.

Ändringar kan handla om leveransadress, färgändring, storleksändring osv.

Vi kan i vissa fall lägga till produkter på din order. Detta beror på ditt valda betalsätt. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Tyvärr säljer vi bara till privatpersoner via vår hemsida och dess kassasystem som Klarna hanterar.

Till myndigheter och liknande kan vi göra speciallösningar och fakturera, kontakta oss om det skulle vara aktuellt.

(Har ni behov av något till ert företag kan ni såklart alltid handla som privatperson, och trots det ta upp kostnaden och kvittot i företagets bokföring om varan behövs i dess verksamhet. Sedan en tid tillbaka har Skatteverket lättat på de gamla reglerna att kvittot behövde vara utställt exakt på företagsnamnet. Huvudsaken är att varan används och är till nytta för er verksamhet.)

Längst ner i nyhetsmejlet finns en länk som du klickar på för att avregistrera dig från nyhetsmejlet, länken heter ”Avregistrera dig från nyhetsbrevet”.

Frakt och Leverans

Om dina beställda produkter finns i lager skickar vi oftast ditt paket samma eller nästkommande vardag.

Om du har beställningsvaror på din order kan leveransen dröja något. Besked om beräknad leveranstid finns under alla produkter i webshopen.
Är produkten slut i vårt lager hinner vi normalt få hem varan och leverera vidare till er inom 5-7 vardagar. Tyvärr kan fördröjningar ske om t.ex. vår leverantör har slut i sitt lager. Vi meddelar er om så skulle vara fallet.

Leverans sker när alla produkter på ordern finns i lager, vi kan tyvärr inte restnotera varor.

Sändningsnumret skickas till dig via e-post i leveransbekräftelsen så fort vi har packat ert paket på vårt lager. Observera att det kan ta upp till 1 dygn innan försändelsen går att spåra via transportbolaget

Vi strävar alltid efter högkvalitativa leveranser, men i sällsynta fall kan ditt paket skadas under transporten. 

Vi ber dig då att kontakta vår kundtjänst via e-post så snart som möjligt. I mailet önskar vi att du bifogar bilder på det skadade paketet och eventuellt skadade produkter. 

Så snart vi mottagit ditt mail hjälper vi dig vidare i ärendet.

Så snart ditt paket skickats från oss får du ett mail med en spårningslänk. Klickar du på den kan du enkelt följa ditt pakets resa.

Om du inte mottagit en leveransbekräftelse kan detta bero på att det hamnat i skräpposten, alternativt kan du ha angivit en felaktig e-postadress. Det kan också vara så att ditt paket ännu inte skickats från oss. I normala fall skickas ditt paket samma eller nästkommande arbetsdag (om inte annat är angivet i din orderbekräftelse). Vid eventuella förseningar kommer vi att kontakta dig.

Du är varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har några frågor om ditt paket.

Givetvis! Handlar du för mer än 899kr så bjuder vi på fraktkostnaden. Handlar du för mer än 999kr erbjuder vi fri hemleverans.

Om du väljer att hämta upp ditt paket hos oss i Sundsvall är det självklart alltid fraktfritt. Alla fraktalternativ och eventuella kostnader hittar du i kassan på hemsidan.

Vi strävar alltid efter så snabba leveranser som möjligt och skickar oftast ut ditt paket inom 1-2 arbetsdagar (förutsatt att allt finns i lager).

Om du fått en leveransbekräftelse och via spårningsnumret kan se att ditt paket fastnat på vägen (minst 5 dagar sedan paketets senaste spårningshändelse) är du varmt välkommen att kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Så snart ditt paket skickats från oss får du ett mail med en spårningslänk. Klickar du på den kan du enkelt följa ditt pakets resa. 

Om du inte mottagit en leveransbekräftelse kan detta bero på att det hamnat i skräpposten, alternativt kan du ha angivit en felaktig e-postadress. Det kan också vara så att ditt paket ännu inte skickats från oss. I normala fall skickas ditt paket samma eller nästkommande arbetsdag (om inte annat är angivet i din orderbekräftelse). Vid eventuella förseningar kommer vi att kontakta dig. 

Du är varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har några frågor om ditt paket. 

PostNord Varubrev/My Pack – paketet går i förstahand till brevlådan och annars till ditt närmsta/valda postombud.
DHL Service Point – paketet går direkt till ett ombud du själv väljer i kassan.

Alla fraktsätt är inte alltid tillgängliga, olika produkter kan har olika fraktsätt aktiverade.

Om paketet aldrig hämtas från ditt ombud går det i automatisk retur till oss efter 14 dagar.

Vi tar för detta ut en hanteringsavgift beroende på vikt och storlek på paketet, dock max 150 kronor.

Mer information om detta hittar du i våra köpvillkor. 

Handla & Betala

Tyvärr säljer vi bara till privatpersoner via vår hemsida och dess kassasystem som Klarna hanterar.

Till myndigheter och liknande kan vi göra speciallösningar och fakturera, kontakta oss om det skulle vara aktuellt.

(Har ni behov av något till ert företag kan ni såklart alltid handla som privatperson, och trots det ta upp kostnaden och kvittot i företagets bokföring om varan behövs i dess verksamhet. Sedan en tid tillbaka har Skatteverket lättat på de gamla reglerna att kvittot behövde vara utställt exakt på företagsnamnet. Huvudsaken är att varan används och är till nytta för er verksamhet.)
Vilka betalsätt kan jag välja emellan?
Vi tillhandahåller Klarna som vår betallösning.

De erbjuder fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning via bank, Swish samt kortbetalning. Skulle ni inte få upp faktura eller delbetalning som alternativ så är det Klarnas kreditsystem som bestämmer det.

Du kan kontakta Klarna direkt när det gäller frågor om detta eftersom det är något som vi inte kan påverka. Ett samtal till dem kan även klargöra vissa frågetecken så att Klarna ändrar i sitt system och tillåter er att handla mot faktura, kontakta Klarna på info@klarna.se eller 08-120 120 10.

Nej, tyvärr. Alla köp måste göras via vår hemsida.

Men, du är varmt välkommen att ringa oss, vi hjälper mer än gärna till med att guida dig genom ditt köp.

Man kan skriva ett mail till order@shetlandslycka.se
Är det specialbeställningar så är detta ett måste så att vi kan ha löpande kontakt ang produkten. 

Kontakta oss på order@shetlandslycka.se, viktigt att du har med fullt namn, artikkelnummer, färg mm på produkten du önskar beställa så kommer vi kontakta dig.

Klarna sköter vår kassa och eftersom vi säljer en del varor som kräver att kunden är 18år vill Klarna förvissa sig om detta. Därav kan ni behöva ange personnummer till Klarna även om ni köper en hundleksak och betalar med kort.

Personnummer är inget vi tar del av från Klarna eller sparar i våra register. Ni kan vara helt trygga med att ange personnummer till Klarna.

Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar efter köptillfället. Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Vid julhandel går det alltid bra att lämna tillbaka varan under hela januari. Även om ni köpt er julklapp under november kan ni alltså lämna tillbaka varan under hela januari.

Storlek & Sortiment

Om en produkt är slut i lager kan du lägga in en bevakning, dvs vi skickar dig ett mail så snart varan finns åter på lager. Observera att detta inte gäller produkter märkta ”Beställningsvara”. 

Detta gör du enkelt genom att fylla i din e-postadress i fältet på produktsidan. Klicka sedan på knappen som heter ”Bevaka”. Då skapas automatiskt en bevakning på produkten och vi hör av oss när varan går att beställa igen.

När en produkt är slut i lager finns det allt som oftast ett prelimärt datum när denna väntas åter i lager. Detta datum hittar du på produktens sida. 

Om det saknas på produkten som är slut innebär detta att vi ännu inte har mottagit ett datum från vår leverantör, men detta uppdateras dagligen. 
Genom att ”bevaka” produkten behöver du inte själv hålla koll på vår hemsida. Vi skickar då dig ett mail så snart produkten finns åter hos oss. Bevakningen aktiverar du genom att skriva in din e-postadress i fältet på produktens sida. 

Majoriteten av våra produkter är lagervaror, dvs produkter som vi ständigt har i lager.

Men om produkten du vill köpa är slut i lager kan du snabbt och smidigt skriva in din e-postadress på produktens sida och klicka på knappen ”Bevaka”. Du blir då kontaktad via e-post när produkten finns åter i lager.  

Vissa produkter är beställningsvaror (detta syns på produktens sida på hemsidan), vilket innebär att vi beställer produkten från vår leverantör så snart du lagt din order. Om leveranstiden är längre än beräknat kommer vi att kontakta dig med ett preliminärt leveransdatum så snart som möjligt. 

Vi tar gärna emot tips om produkter som saknas i vårt sortiment. Om vi ser att efterfrågan är stor kan vi komma att plocka in den i vårt sortiment.

Använd gärna vår sökruta, där kan du söka på både produkter och varumärken.

Om du, trots sök, inte hittar det du letar efter är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Vi uppdaterar vårt sortiment med jämna mellanrum för att alltid ha något nytt – det innebär att vi ibland måste offra några gamla produkter få ge rum åt några nya.

Retur och Reklamation

Om du önskar byta exempelvis storlek på en köpt vara returnerar du produkten som inte passar. All information gällande returer hittar du här; https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Du lägger sedan en ny order på produkten du önskar istället.

Eftersom dessa ärenden hanteras separat kommer du att få en återbetalning för produkten du skickar tillbaka och en ny faktura/betalning för den nya storleken.

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Varan behöver vara oanvänd och oskadad. Glöm inte att rengöra er produkt väl från eventuella hundhår. Om vi behöver rengöra er produkt kan vi komma att ta ut en hanteringskostnad i samband med returen.

Skicka tillbaka varan till oss och skriv att det gäller en retur och ange ditt ordernummer. Tänk på att du alltid står för risken vid transport, packa väl. Du finner returadressen på vår hemsida under Kontakta oss. Ni kan gärna använda er av vår egen retursedel (69kr), den brukar vara det billigaste alternativet och den hittar ni via denna länk https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Kunden står för kostnaden för returfrakt.

Vi har tänkt på att ändra så att vi står för returfrakten men det kommer då drabba alla våra kunder eftersom våra priser tyvärr skulle behöva höjas för att täcka returkostnader. Vi rekommenderar att du pausar din betalning hos Klarna i väntan på att din retur ska behandlas av oss. Detta gör du enklast genom att ringa dom, 08-120 120 10, eller via Klarna-appen.

I appen kan du välja att ”Rapportera ett problem” eller ”Rapportera retur”. Följ instruktionerna i appen för att pausa/frysa din faktura. Så fort varorna scannats in på vårt lager så sköter Klarna återbetalningsdelen. Gäller det exempelvis byte av storlek så är det samma tillvägagångssätt. Skicka tillbaka det du inte vill ha till oss och lägg en ny order på vår hemsida.

När vi skapar en återbetalning till dig vid tex en retur eller reklamation kan det ta upp till 14 dagar innan pengarna når dig.
Har ni valt att betala mot faktura och gör en retur innan ni hunnit betala så kommer Klarna att skicka ut en ny faktura med uppdaterat belopp.
Har du redan betalat kommer Klarna att genomföra en återbetalning till kontot du använde vid betalning.
Har pengarna inte kommit efter 14 dagar? Kontakta Klarna på 08-120 120 10.

Vi har tagit ett medvetet beslut att inte skicka med returfraktsedel i paket som skickas från oss. Anledningen till detta är främst med tanke på miljön.

Om du behöver skicka tillbaka din beställda vara, och önskar en returfraktsedel, hittar du den här; https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Givetvis!
Som kund har du 30 dagars öppet köp från det att du mottagit din beställning.

Varan du ska skicka tillbaka behöver vara i originalskick, ren och hel, med etiketter och eventuell förpackning. 

Om det är en produkt som du provat på hunden behöver du säkerställa att den är ren från hundhår och smuts. Om vi behöver rengöra er produkt kan vi komma att ta ut en hanteringskostnad i samband med returen. 

Ja, om du väljer att använda dig av vår returfraktsedel tar vi ut en avgift på 69kr. När vi gör returen hos oss återbetalar vi varans pris minus returfraktsedelns kostnad.

Vår returfraktsedel är i många fall det billigaste alternativet, framförallt om du ska skicka tillbaka något som är lite större eller dyrare. Det är även säkrare då denna fraktsedel är spårbar, vilket ökar tryggheten vid en eventuell retur.

Vid reklamationsärenden står vi för returfraktkostnaden. Observera att du behöver kontakta oss innan du skickar tillbaka en reklamation.

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Varan behöver vara oanvänd och oskadad. Glöm inte att rengöra er produkt väl från eventuella hundhår. Om vi behöver rengöra er produkt kan vi komma att ta ut en hanteringskostnad i samband med returen.

Skicka tillbaka varan till oss och skriv att det gäller en retur och ange ditt ordernummer. Tänk på att du alltid står för risken vid transport, packa väl. Du finner returadressen på vår hemsida under Kontakta oss. Ni kan gärna använda er av vår egen retursedel (69kr), den brukar vara det billigaste alternativet och den hittar ni via denna länk https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel

Kunden står för kostnaden för returfrakt.

Vi har tänkt på att ändra så att vi står för returfrakten men det kommer då drabba alla våra kunder eftersom våra priser tyvärr skulle behöva höjas för att täcka returkostnader. Vi rekommenderar att du pausar din betalning hos Klarna i väntan på att din retur ska behandlas av oss. Detta gör du enklast genom att ringa dom, 08-120 120 10, eller via Klarna-appen.

I appen kan du välja att ”Rapportera ett problem” eller ”Rapportera retur”. Följ instruktionerna i appen för att pausa/frysa din faktura. Så fort varorna scannats in på vårt lager så sköter Klarna återbetalningsdelen. Gäller det exempelvis byte av storlek så är det samma tillvägagångssätt. Skicka tillbaka det du inte vill ha till oss och lägg en ny order på vår hemsida.

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.

Varan behöver vara oanvänd och oskadad. Glöm inte att rengöra er produkt väl från eventuella hundhår. Om vi behöver rengöra er produkt kan vi komma att ta ut en hanteringskostnad i samband med returen.

Skicka tillbaka varan till oss och skriv att det gäller en retur och ange ditt ordernummer. Tänk på att du alltid står för risken vid transport, packa väl. Vid retur av ångrade köp står du som kund för returfrakten. Du finner returadressen på vår hemsida under Kontakta oss.

Ni kan gärna använda er av vår egen retursedel, den brukar vara det billigaste alternativet och den hittar ni via denna länk https://www.shetlandslycka.se/returfraktsedel
Så fort varorna scannats in på vårt lager så sköter Klarna återbetalningen.