Köpvillkor

Köpvillkor Shetlandslycka.se 

Shetlandslycka (920516-1582)  

1. Köpinformation:  

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den mailadress du har uppgett i samband med din order. Shetlandslycka.se drivs utav Shetlandslycka. Köpeavtalet är tecknat med Shetlandslycka, organisationsnummer 920516-1582.  
Beställda produkter förblir Shetlandslycka s egendom till dess de till fullo är betalda.  

Din order kommer att skickas från vårt centrallager i Glimåkra eller externt lager. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice för att om möjligt ändra din order.  
  
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel.  
  
Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.  
  
All bildinformation på Shetlandslycka.se skall ses som illustrationer och Shetlandslycka.se kan ej garantera att bildmaterialet återger varans exakta utseende eller beskaffenhet.  

2. Priser:  

Samtliga priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms och inklusive frakt. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och förbehåller oss rätten till ändring av samtliga priser utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att makulera en kvitterad order vid uppenbart fel i prissättning för varan pga. felskrivning.  
  
3. Betalningssätt:  
  
I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning via bank/kreditkort, faktura, bankkonto eller delbetalning.  
För aktuella villkor med Klarna. Läs mer här. (https://www.klarna.com/se/villkor/)  
  
Företag  
  
För aktuella köpvillkor. Läs mer här. (https://www.klarna.com/se/villkor/)  
  
4. Leverans och frakt:  
  
Alla beställningar som inkommer innan kl 12 på en vardag skickas i regel samma dag (gäller ej varor som är slut i lager). För beställningar på lägre belopp visas fraktkostnaden i kassan innan du slutför ditt köp.  
  
Alla beställningar skickas med Post Nord eller DHL.  

DHL gods skickas normalt tisdagar & Torsdagar från vårt lager i Glimåkra eller från våra externa lager.  

Post Nord varubrev skickas normalt måndag-torsdag från vårt lager i Glimåkra.  

DHL Service Point – Ditt paket levereras till närmaste utlämningsställe för att sedan hämtas ut av den i ordern angivna personen, ta med sändningsnummer och legitimation. Ni får avisering via sms, mail eller brev när er vara finns att hämta ut.  

Post Nord varubrev– Ditt paket levereras till brevlådan om det inte är för skrymmande för då levereras det till närmaste utlämningsställe och ni får avisering för att hämta ut det.  

DHL-Utkörning – Endast företag, kommuner, organisationer och föreningar. Ej privatpersoner. Utkörning till din leveransadress, ej Box adresser. Ni måste finnas på plats under kontorstid för att ta emot dina varor, är du ej säker på att du kan ta emot varorna är det bättre att välja service Point. Kan inte DHL leverera på grund av att ni inte är på plats under kontorstid tillkommer extra avgift för detta för närvarande 150kr. Har ni uppgivit fel adress eller att DHL inte kan nå er tillkommer avgift för ändring av transportuppdrag 250kr eller kostnad för returfrakt till oss.  

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.  
  
Vid felaktigt angivna adressuppgifter eller omdirigering av försändelse tillkommer kostnad om minst 250 kronor.  
  
För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr så kommer vi fakturera 195 kr, för ej utlösta paket med ett varuvärde över 500 kr så kommer vi fakturera minst 395 kr för att täcka uppkomna kostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.  
Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.  
  
5. Transportskada:  
  
Skadat gods anmäls omgående till transportören samt till oss. Vid leverans skall emballage besiktigas och eventuella skador meddelas till ombudet eller chauffören och skriftligen noteras på fraktsedeln innan denna signeras. Dolda fraktskador skall rapporteras inom 3 dagar från mottagandet. Varken gods eller emballage får kasseras innan ni har fått ett godkännande från oss.  
  
6. Ångerrätt och byten:  
  
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, från mottagandet av din leverans. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen meddelar du detta via e-post till. Retur till Shetlandslycka.se med hänvisning till ångerrätten skall ske senast inom 30 dagar från ångerfristens sista dag.  
  
Vid retur ska varan återsändas i väsentligen oförändrat skick. Beroende på varans skick kan ett avdrag göras från det belopp som återbetalas eller returen nekas i sin helhet. Varan skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. OBS! Tänk på att INTE använda silvertejp eller reklamtejp vid retur då det förstör förpackningen. Använd hellre genomskinlig packtejp. Returfrakten bekostas utav kunden.  
  
För retur gjord via en retursedel du har fått ifrån Shetlandslycka.se debiteras 20 kronor/kilo inkl. moms i returfrakt. Minimidebitering 85 kronor. Observera att kostnaden för returfrakt kan avvika från den fraktdebitering som görs i webbutikens kassa. Kontakta oss på info@shetlandslycka.se om du vill beställa en returfraktsedel.  
  
Om du returnerar din vara på annat sätt är det viktigt att returen adresseras till:  
  
Shetlandslycka  
Glimåkra-Slätteberga 1032  
289 94 Glimåkra  
  
Försändelsen måste då skickas på så vis att den levereras till vår returadress. Vi har ingen möjlighet att lösa ut paket som levereras till postombud.  
  
Om du önskar byta en vara returneras den inom ånger enligt instruktionerna ovan. I samband med det lägger du en ny och separat order på den nya varan du vill byta till.  
  
Gåvor och donationer till välgörenhet omfattas ej av distansavtalslagen och returneras inte vid eventuell ånger av övriga köpet.  
  
7. Öppet köp:  
  
Vi vill att du ska känna dig extra trygg när du handlar hos Shetlandslycka.se och därför erbjuder vi dig 60 dagars Öppet köp utöver ordinarie ångerrätt.  
  
Observera att retur inom Öppet köp gäller endast vid obruten förpackning. Returfrakten bekostas utav kunden.  
  
Öppet köp gäller ej specialbeställda varor, varor som anpassats till kunden, tjänster, samt övriga till ordern debiterade kostnader.  

8. Garanti och reklamation:  

För att du ska kunna vara trygg med ditt köp ger Shetlandslycka.se dig minst ett (1) års garanti på alla fordon och tillbehör om inget annat anges. Om det är någon produkt som omfattas utav en längre garantiperiod står detta i produktbeskrivningen. Garantin täcker eventuella produktionsfel som produkten kan vara behäftad med. Utöver garantin gäller tre (3) års reklamationsrätt på ursprungliga fel i enlighet med konsumentköplagen. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Köparen skall vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att det fel man anmärker på är ett ursprungligt fel och fanns redan vid leveranstillfället.  
  
Undantaget från garantin är slitagedelar såsom däck, slangar, batterier och glödlampor. Slitagedelar levereras med sex (6) månaders funktionsgaranti med undantag för vad som kan anses som normal förslitning. Spara alltid faktura eller garantibevis för att garantin skall gälla. Vid eventuell reklamation, kontakta Shetlandslycka.se via e-post.  

Vid reklamation ska produkten återsändas i sitt original, eller därmed jämförbart, emballage.  

Villkor vid kampanjer  

Rabattkoder  

Vill du använda en rabatt- eller kompensationskod vid en beställning hos oss ska du göra följande:  

  1. Lägg dina produkter i varukorgen och gå till kassan  
  1. Under produkterna i kassan, klickar du på ”Klicka här för att ange rabattkod”.   
  1. Skriv in rabattkoden i rutan och klicka på “Använd”.  
  1. Du kommer nu att kunna se den avdragna summan vid totalbeloppet.  

OBS! Om koden inte funkar, dubbelkolla stavningen och att du har använt stora och små bokstäver på korrekt sätt.  

Kompensations- och ersättningskoder från kundtjänst gäller endast för ett köptillfälle. Koden måste anges i kassan innan du betalar för att vara giltigt och kan inte registreras i efterhand. Det går bara att använda en rabattkod per köp, eftersom koder inte går att kombinera. Det totala värdet på produkterna måste vara högre än rabattkodens värde för att köpet ska kunna genomföras. Varje rabattkod har en giltighetstid, och det finns varken möjlighet att förlänga giltighetstiden eller att aktivera en rabattkod efter att giltighetstiden har löpt ut.  

Om du returnerar en produkt där du har använt en kod från kundtjänst vid köptillfället, ska du kontakta oss för att få en ny ersättningskod. Värdet på koder kan inte återbetalas kontant. Vid produkter köpt med kampanjkod, ersätts koden inte vid retur, utan du får återbetalning på det du har betalat vid köptillfället. Vid byte av en produkt mot en annan från samma kampanj, ska du kontakta kundservice.  

Mängdrabatt  

I en mängdrabatt, till exempel 3 för 2, får du värdet av den billigaste varan avdraget i kassan. Detta värde dras från det totala orderbeloppet på de varor som berörs av mängdrabatten.  

Vid retur av en produkt som berörs av en mängdrabatt upphör rabattvillkoren. Återbetalningen för den returnerade produkten utgörs av produktens rabatterade pris, det vill säga originalpriset på produkten minus en tredjedel av priset på den billigaste produkten i din order. Uträkningen för din order och produktens rabatterade pris står på din faktura.  

Exempelvis: Om du har beställt en produkt för 100 kr, en produkt för 80 kr och en produkt för 60 kr får du tillbaka 80, 60 respektive 40 kr beroende på vilken produkt du vill returnera.  

Villkor vid rabattkoder  

Kompensations- och ersättningskoder från kundtjänst gäller endast för ett köptillfälle. Koden måste anges i kassan innan du betalar för att vara giltigt och kan inte registreras i efterhand.  

Det går bara att använda en rabattkod per köp, eftersom rabattkoder inte går att kombinera med andra koder, oavsett om det är kampanjkoder, kompensations- eller ersättningskoder. Det totala värdet på produkterna måste vara högre än rabattkodens värde för att köpet ska kunna genomföras.  

Varje rabattkod har en giltighetstid, och det finns varken möjlighet att förlänga giltighetstiden eller att aktivera en rabattkod efter att giltighetstiden har löpt ut.  

Om du har valt att returnera en vara, där en rabattkod har använts vid köptillfället, kommer du att mottaga en ersättningskod på samma värde som används vid köptillfället, eftersom rabattkoden inte kan bytas ut mot en utbetalning. Kompensationskoder återbetalas inte vid retur.  

9- Sekretess, personuppgifter och marknadsföring (GDPR):  
  
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Shetlandslycka som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 920516–1582 och har sitt säte i Skåne Län. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. 

Du kan självfallet även kontakta oss på info@shetlandslycka.se om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter.    

Användning av cookies och andra spårningstekniker  

Vår hemsida använder sig av cookies och andra spårningstekniker för att förbättra din online upplevelse. Du hittar mer information om detta i vår cookiepolicy.  

Shetlandslycka.se använder bland annat Googles annonstjänster. Du kan läsa mer om Googles insamling, delning och användning av data här.  
 
Om du inte särskilt givit ditt godkännande kontaktar vi dig inte i marknadsföringssyfte. Vi säljer aldrig dina kunduppgifter vidare till tredje part. 
  
10. Allmän information:  

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Tvist med företag avgörs som regel i domstol. 

Force Majeure  

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.  
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.  

Hoppas du finner våra köpevillkor acceptabla och har du synpunkter på dessa köpevillkor får du gärna höra av dig till oss. 

11- Kontaktinformation till personuppgiftsansvarig  

Vi värnar om våra kunders personuppgifter! Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter, denna Integritetspolicy eller om du vill begära ett registerutdrag.  

Vår kontaktinformation är:  

Shetlandslycka 
GLIMÅKRA-SLÄTTEBERGA 1032 
289 94 Glimåkra 
Sverige  

Telefon: 044 400 45 
E-post: info@shetlandslycka.se  

Företagsregister: Bolagsverket  
Organisationsnummer: 920516-1582